Buscar

Memuat...

Páginas

tentang tumbuhan

03 Jul, 2011

Batai Laut

Posted by: admin In: @Tanaman Hiasan
Number of View: 127
batai-laut
Pokok Batai Laut (Pelthoporum pterocarpum) atau juga dikenali pokok Jemerlang merupakan sejenis pokok teduhan dan hiasan yang popular di Malaysia. Pokok yang boleh mencapai ketinggian 20 meter memang banyak di tanam di pinggir jalan di kawasan taman atau perkarangan bangunan.
batai-laut2
Daunnya berukuran 15cm-35cm mempunyai anak daun yang kecil dan bewarna hijau tua. Bunganya yang berwarna kuning keemasan menjulur keluar di bahagian atas silara.
batai-laut3
Buahnya berbentuk kekacang, bewarna kekuningan dan bertukar menjadi coklat apabila matang. Kebanyakkan buahnya tidak gugur.
batai-laut4
Pokok yang juga dikenali dengan nama Yellow Flame ini kebiasaannya dibiak melalui biji benih dan pertumbuhan pokok ini juga cepat.
28 Jun, 2011

Muzium Alam Semulajadi

Posted by: admin In: Artikel
Number of View: 174
muzium-alam-semulajadi
Sebenarnya sudah lama terniat atau bernawaitu ingin melawat Muzium Alam Semulajadi yang terletak di Jalan Diplomatik, Presint 15, Putrajaya. Ada sekali nak melawat sewaktu hujung minggu, namun waktu itu, pintu muzium sudah tutup dan dikawal rapi oleh pengawal keselamatan. Muzium Alam Semulajadi ini rupanya dibuka dari 9.00 pagi - 5.00 petang sahaja. Dan untuk makluman, Muzium Alam Semulajadi juga ditutup pada Hari Raya Pertama Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha. Manalah tahu nanti ada yang bersemangat nak pergi selepas  selesai sahaja solat hari raya. Kali kedua pergi ke sana disebabkan saya terbaca di akhbar terdapat pameran Foto Alama 2011 di sana. Sayang sekali tak terbawa kamera digital model Canon. Jadi, sempat bawa balik pamphlet yang diberi percuma setelah membayar harga tiket RM2.00 sahaja.
muzium-alam-semulajadi2
Di dalam muzium ini rupanya terkumpul pelbagai koleksi binatang haiwan yang sebenar tetapi diawet dengan baik sekali. Memang jarang sekali melihat haiwan yang diawet dikumpulkan bersama-sama dan dapat dilihat dari jarak dekat. Antaranya, beruang, harimau, tapir atau lebih popular dengan nama tenuk, dan juga tidak ketinggalan pelbagai jenis koleksi serangga seperti kumbang, rama-rama dan sebagainya. Antara tarikan lain ialah rangka Ikan paus Bryde yang julung kalinya dipamerkan untuk orang ramai. Inilah first time dapat pegang tulang ikan paus. Setakat tulang ikan kembung, ikan cencaru, ikan bilis memang dah biasa.
muzium-alam-semulajadi3
Akhir sekali saya melihat gambar-gambar pemenang pertandingan Foto Alam 2011. Terdapat kategori Flora, Fauna, Kategori Batu dan juga Kategori sekolah. Memang cun betul gambar yang dia orang ambil ni. Siapa yang belum pergi melawat, bolehlah pergi tengok sementara gambar masih belum berhabuk. Pameran Foto Alam 2011 berlangsung dari 14 Jun- 18 September 2011.
23 Jun, 2011

Burung tempua bersarang rendah

Posted by: admin In: Artikel
Number of View: 269
burung-tempua
Peribahasa Melayu ada mengatakan… “Kalau tidak berada-ada, masakan tempua bersarang rendah”.
Maksudnya : Di sebalik sesuatu yang dilakukan pasti ada tujuan tertentu.
Persoalannya.. benarkah burung tempua masih bersarang rendah. Al-maklumlah sejak akhir-akhir ini, ramai yang sibuk mengutip sarang burung tempua ini untuk dijual. Akibatnya, burung tempua kehilangan sarangnya dan hidup merempat terpaksa membina semula sarangnya. Kini, generasi baru burung tempua membina sarangnya lebih tinggi dari dahulu. Gambar yang sempat saya rakamkan di salah sebuah kawasan di Perak ini adalah sebagai bukti.. Burung tempua di kawasan ini memilih pokok kelapa yang paling tinggi untuk membina sarangnya.
burung-tempua2
Mungkin ramai yang sudah tahu, sarang burung tempua ini memang banyak dijadikan sebagai hiasan bagi mencantikkan lagi kawasan kediaman. Ia memberikan kesan yang istimewa kerana rekabentuk sarang burung tempua ini unik tidak seperti sarang burung yang lain. Selain itu, rangkap pantun“ burung tempua bersarang rendah “ juga popular dalam penggunaan pantun-pantun melayu dahulu. Ini menunjukkan tahap kepekaan orang melayu terhadap alam semesta.
burung-tempua3
Beberapa pantun yang sempat saya kutip di internet.. Kalau anda yang ingin membalas pantun ini, silakan…
Burung kedidi hinggap di dahan
Burung tempua bersarang rendah
Melayang diri tiada tertahan
Menanggung rindu tiada ternoktah.
Terbang merpati berkawan-kawan
Bersarang rendah burung tempua
Salam ku sambut mencari tuan
Dalam mimpi tak juga ku bersua.
burung-tempua4
Burung tempua bersarang rendah,
Burung kedidi di tanah rata;
Hajat bersua di malam indah,
Memandu janji seia sekata.
Burung tempua bersarang rendah
Hinggap di dahan menanti senja
Di dalam hati terasa gundah
Siapalah aku di mata dia….
p/s: Apa pun.. siapalah aku untuk mempersoalkan benarkah burung tempua masih bersarang rendah!!
22 Jun, 2011

Kisah budak darjah 5

Posted by: admin In: Artikel
Number of View: 374
hujan-hujan2
Email yang baru saya terima ini merupakan salah satu contoh yang baik bagi seorang pelajar yang ingin mengenali tumbuhan dengan lebih dekat lagi. Jarang sebenarnya budak yang bersekolah rendah ingin mengenali pokok. Agaknya, di sekolah  ada sesetengah guru cuma bercerita tentang bunga itu, bunga ini, pokok itu, pokok ini tetapi tidak mendedahkan rupa sebenar tumbuhan tersebut. Jadi, mungkin ada sebahagian pelajar yang kurang mengerti. Misalnya, masa saya di sekolah dahulu, guru ada mengajar pepatah “Melentur buluh biar dari rebungnya”, namun persoalannya.. berapa orangkah yang mengenal pokok buluh, mengenal rebung apatah lagi. Bila dah besar, barulah kenal dengan rebung. Barulah faham, kenapa perlu rebung dilentur.. Apa pun.. di harap email ini menjadi renungan..
hujan-hujan
“Nama saya Nor Ilya Maysarah bt Mohd Tamami.umur saya sebelas tahun. Hobi saya menanam pokok bunga, membaca buku, bermain basikal, membantu ibubapa dan bermacam-macam lain lagi. Cita-cita saya untuk menjadi usahawan muda ataupun guru ataupun pensyarah ataupun pramugari. Nama ayah saya ialah Mohd Tamami bin Miswan. Nama ibu saya pula ialah Wan Arijan bt Wan Ahmad. Ayah saya bekerja di Warehouse. Ibu saya pula bekerja satu bumbung dengan ayah saya di tempat kerja maksud saya kerja berdekatan, oh ye lupa ibu saya bekerja seperti servis office. Oh ye saya sedang mencari tumbuhan yang saya sedang belajar sekolah iaitu pokok oil palm dan pokok paddy. Saya mengambil maklumat mengenai tumbuhan ini kerana saya tidak pandai mengenai tumbuh-tumbuhan yang saya tidak kenali. Pokok yang saya tidak kenali ialah pokok matahari, pokok oil palm, pokok padi dan sebagainya. Saya mengambil maklumat ini kerana saya mahu mempelajari sesuatu mengenai tumbuhan yang saya minat. Saya minat tumbuhan ini kerana ia sangat wangi dan cantik ia bukan saja begitu tetapi boleh membuat perhiasan. Ini sahaja ucapan saya hari ini…”
Terima Kasih buat adik Nor Ilya Maysarah.
Related Posts with Thumbnails

Categories

Information33210

Hari ini & Semalam

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Download Percuma Ebook Tumbuhan dengan menghebahkan kepada rakan Facebook/Twitter anda !!

Dapatkan Artikel Baru Terus ke Email Anda

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Artikel Paling Popular Tahun 2011


Pokok Stevia @ Pokok Gula - 8132 hits
Buah Keriang Dot - 5525 hits
Penjagaan Pokok Hiasan Dalam Pasu - 4833 hits
Khasiat Daun Sirih - 4640 hits
Tanaman Herba Di Malaysia - 4622 hits
Petua Tradisional - 4246 hits
Buah Kuning Telur @ kanistel - 3729 hits
Buah Markisa - 3671 hits
Khasiat Lobak Putih - 3670 hits
Ulam-Ulaman - 3589 hits
Buah Mentega - 3518 hits
Limau Pagar - 3465 hits
Khasiat Peria - 3464 hits
Limau Telur Buaya - 3395 hits
Buah Berembang - 3297 hits

0 komentar:

Poskan Komentar